La mobilitat urbana en temps de COVID-19

0
121

Avui la FASE 1 arriba a molts pobles i ciutats de la Regió Sanitària del Camp de Tarragona.

A Espanya el 48,5% de la ciutadania viu a grans ciutats, quant a Europa la mitja és d’un 40%. Si ens fixem en la nostra mobilitat, ens seguim traslladant com fa 5000 anys, com ho feien els grecs. Gastem més d’una hora i mitja en el trasllat perquè ara les ciutats estan més disgregades entre els seus nuclis poblacionals.
Aquestes ciutats s’han anat construint amb un model a favor del turisme, ja no solament per fer favorable el trasllat en cotxe, sinó també en motocicletes o furgonetes.

Són en aquests moments de la COVID-19 on ens donem compte que les ciutats no són del tot amables amb els vianants, que els governs han pensat més en la mobilitat i l’espai als cotxes i no a les persones.

Quin és el millor argument que podem veure en aquests dies on la distància social de 2 metres complica molt el trànsit de persones?
En com molts governs de diferents ciutats de l’Estat treballen incansablement per tancar carrers, rambles o avingudes, en canviar les directrius de petits passeigs marítims per ser utilitzats per persones. Això es tradueix en una falta d’espai públic dedicats als vianants i on s’obligarà a redissenyar els espais de moltes localitats.

Per exemple, a la ciutat de Madrid, un 65% de les voreres tenen menys de 3,5 metres d’amplada, això farà que els metres a favor a guanyar per aconseguir els dos metres lliures de distanciament siguin ocupant la calçada. Les ciutats han de millorar els espais públics, voreres més amplies, més zones verdes, més parcs i places.

A Tarragona, el grup municipal socialista proposa que és el moment de convertir el projecte de l’Illa Corsini en realitat, i portant el projecte de conversió en zona de vianants llocs com la Rambla Nova o la Parta Alta de la ciutat. També s’ha tancat durant el cap de setmana el Passeig Marítim de Tarragona per mantenir el distanciament social i han sigut les bicicletes i els patinets quins han estat els beneficiats a utilitzar la calçada.

Salou tanca parcialment alguns carrers o carrils per guanyar espais per a vianants, com el passeig Jaume I o el carrer Barcelona, una realitat que diferents poblacions del nostre territori s’estan veient obligats a fer-ho.
És el moment de buscar entre totes i tots, diferents propostes de com afavorir la utilització de la bicicleta no solament com oci o esport, sinó com un vehicle de desplaçament. Aquí entrem en la necessitat de que les ciutats com la de Tarragona treballi els carrils bici per poder connectar tots els seus nuclis poblacionals.

Però no ens quedem solament en les bicicletes com a alternativa, la millora de l’accés al transport públic és una necessitat i cada dia és més una realitat on s’ha de treballar. Un augment de la freqüència dels autobusos amb un preu ajustat (o fins i tot gratuït) i una millora dels vehicles, farà que les ciutats deixen de costat els vehicles privats que són quines encallen les grans ciutats.

Ara és el millor moment per reflexionar tots i totes del servei que donen les ciutats als vianants. Perquè el greu repte de la mobilitat és transportar el número més gran de persones de manera eficient ocupant el menys espai possible. Hem de tenir ciutats i pobles pròxims a totes les nostres necessitats tant a peu o amb bicicleta connectant tots els nostres nuclis de poblacions amb el transport públic.

Ismael Fraile
Secretari d’Organització JSC Tarragona i Secretari de Comunicació JSC Comarques Tarragonines

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here